Историјски подсетник Илије Петровића: УСТАНАК 1804 - НАЦИОНАЛНИ ПОКРЕТ ЗА ОБНОВУ СРБСКЕ ДРЖАВНОСТИ
(Извод из предавања на духовној трибини коју је 14. новембра 2004. године у новосадској Гимназији Змај-Јовиној организовала Епархија бачка).
За почетак Првога србског устанка
узима се збор у Орашцу (у близини Аранђеловца), одржан највероватније на
Сретење Господње 2/14. фебруара 1804. године, у преподневним сатима, са циљем
да се види како се бранити од турских зулумћара. На овом збору виђенијих
народних представника из централног дела Шумадије: крагујевачке, рудничке и
београдске нахије, као и појединаца из смедеревске и јагодинске нахије, нашли
су се кнезови, свештеници, трговци стоком, бивше буљубаше народне војске,
домаћини угледнијих задруга и истакнутији хајдуци. Поменућемо неке од њих:
Ђорђе Петровић, познатији као Карађорђе, кнезови Марко Савић из Орашја,
Вићентије Петровић из Кораћице, Матија Јовчић из Тополе, Марко Катић из
Рогаче; трговци Теодосије Марићевић из Марићевића Јаруге и Милутин Савић из
Гараша, прота Атанасије Антонијевић; од хајдука били су: Станоје Главаш, Вуле
Илић Коларац, Вељко Петровић, Ђурђиц из Вишевца, Милосав Лаповац, Хајдук
Милета из Глибовца, Кара-Стева из Прова, Милован из Плане; уз Карађорђа био је
Петар Јокић, касније познати буљубаша.
За вођу
устанка изабран је Карађорђе. На оно што је договорено, сви присутни заклели су
се пред протом Атанасијем.
У акцију се
кренуло одмах по завршеном збору: запаљен је турски хан у Орашцу, а ханџије и
сејмени побијени или растерани; био је то почетак значајних збивања доцније
названих буна на дахије. Већ током ноћи и сутрадан покрет се проширио по
космајским селима. Наредни дани показали су да се србски устанак не може тек
тако зауставити, а за десетак дана устаници су блокирали и Београд.
Морално-психолошко
јединство србских сељака који су чинили окосницу устанка, одразило се у првим
устаничким данима, тако да скоро да и није било онога што бисмо ми данас
назвали дефетизмом, односно подвајањем и малодушношћу. Јасна
социјално-ослободилачка идеја давала је том јединству и основ за истицање политичког
програма са захтевима и гарантијама које би важиле за целу устаничку
територију. Осим тога, скори догађаји показали су да устаници нису остали
сами; њима се придружио велик број добровољаца са стране.
На тај
начин, устанак се претворио у србски национални Покрет за обнову сопствене
државности изгубљене падом србске државе под Турке, мада га власти у Србији
препознају као два века србске државности. Као што то увек бива с онима који
више дугују некоме на страни него свом сопственом народу, у таквим се условима
“заборавило” на немањићку државу (1171-1371) и њена достигнућа, а никоме
није ни на памет падало да помене њихове краљевске претходнике
Оштривојевиће (794-1171), Светимировиће (640-794) и Свевладовиће
(490-640). Да се не би реметили већ наметнути политички односи и да се то не
би схватило као временско надметање са непуних двеста тридесет година америчке
независности, још мање је некоме било до помињања Душановог царства и његовог
Законика, тога драгуља србскога средњег века.
Да се
обележавању двестоте годишњице тога догађаја пришло и са зрнцем националног
поноса, могло се рећи да је Први србски устанак био велики национални Покрет
за обнову србске државности.
Коментари
Постави коментар