СВЕТА БИЉКА
Полупаразит имела, савршено је прилагођена животу у крошњама дрвећа. Цвета већ у марту, када дрвеће још није олистало, тако да њене бобице сазревају тек у децембру, када дрвеће поново оголи. То инсектима и птицама олакшава проналажење цвећа и бобица. У јесен, облик имеле не прави отпор ветру, па зато упркос кртости опстаје на стаблу-домаћину. Осим тога, имела има посебан облик раста изданака, који немају завршни пупољак, као код осталих биљака. Уместо тога, сваки изданак се на крају дели на два до пет бочних изданака приближно исте дужине, који се сви гранају под приближно истим углом.
Народна имена имеле (Viscum album) су: амеље, веска, виск, вишце, мелина, меље, омела, омељ, химела, хмелина…, а етимолошки долази од аријског мела, гомила. Дрво на коме је расла имела сматрало се божијим знаком а пошто је то најчешће био храст, он је преузимао улогу храма. Отуда, келтски друиди (дрвиди) су у буквалном преводу „храстомудраци“ или свештеници храста, који су имелу користили не само у лечењу, већ су од ње правили и мастило за писање.
Реч друид се изводи од аријског дару, дрво + вид, знати. Неки га изводе од англосаксонских речи снага и мудрост, а то су храст и имела.
Имела се може лако уочити зими, на огољеним крошњама листопадног дрвећа, јер је и даље зелена. Њени плодови су веома отровни, али сама биљка, кад се стручно припреми, толико је лековита да има моћ да уништава чак и ћелије канцера! Интересантно је напоменути, да лековитост имеле зависи од тога на ком дрвету живи: лековита је само имела с дрвета јабуке, крушке и шљиве, али не и она с четинара, врбе, храста и липе.
Британски мит, односно друидска веровања, наводе да имела осигурава плодност људи и животиња, да лечи и штити од злих сила. Друиди су секли имелу пет дана после младог месеца, иза зимске краткодневнице. Морала је бити одрезана златним српом,и, према веровању није смела да падне на тле, а хватала се на белом ланеном платну. Имела и данас симболизује мир, помирење и срећу. То веровање потиче од давног келтског обичаја по којем су непријатељи, кад би се срели под имелом, склапали примирје до следећег дана.
Келтски Друиди пели су се на храстово дрвеће под пуним месецом, да би својим златним срповима секли имелу и од ње кували мистериозне чаробне напитке како то приказују популарни стрипови о Астериксу. Германска племена су имелу поштовали као срећоношу у зимском солстицију. Нордијска митологија, такође намењује судбинску улогу овој необичној биљци, јер имела је узроковала пад царства Асгарда (Рагнарок), што је значило крај света у норманској митологији. Балдера, прелепог сина богиње Фриге и Одина, није могло да убије ниједно земаљско биће. Његова мајка је на то заклела сва жива створења а земљи. Али, заборавила је на имелу, која расте високо у ваздуху а није везана за земљу. Лукави Локи је од имеле изрезбарио стрелу и дао је Балдеровом слепом брату близанцу, који се саосталим боговима играо гађајући луком Балдера. Асгардски богови су се тако играли, знајући да га ништа не може повредити. Али, имелаје на лицу места убила Балдера. Његова смрт је означила почетак краја Рагнарока и сумрак богова.
У научним истраживањима је уочено, да бела имела стимулише имуни одговор на ћелијском нивоу, а селективно напада и уништава ћелије рака делујући као цитостатик. Оно, што омогућава такво дејство су полипептиди и лектини из беле имеле, који утичу на гранулоците уништавајући патогене ћелије. Дејство имеле је широко: природни је вазодилататор - шири артерије и прокрвљује тело, снижава крвни притисак, окрепљујуће делује на срчани мишић и помаже избацивању вишка воде из организма. Смирује грчеве, помаже зарастању рана и зауставља крварење, подстиче варење и избацивање цревних паразита, балансира хормоне и помаже код дијабетеса. Као ефикасан диуретик може помоћи код отицања, реуме, упале зглобова и гихта. Заштитник је женског репродуктивног система, и јача женску и мушку плодност - код жена регулише менструацију, а код мушкараца помаже код еректилне дисфункције.
До скоро, званична медицина је тврдила како је плод имеле отрован, иако је ова биљка полупаразит лек за плодност и противотров за све врсте тровања, коју су стари Гали звали „исцелујућа“, јер је аналогија смоластог садржаја зреле бобице имеле и семене течности навела наше претке на закључак о њеној великој лековитости и чудотворности.
Милун Петровић
Fenomenalno....
ОдговориИзбришиFenomenalan text.Hvala autoru.
ОдговориИзбришиDivno objasnjeno! Svaka pohvala autoru!!!
ОдговориИзбришиNaučih nešto novo..hvala,lepo i opisno..
ОдговориИзбришиSvaka čast ,gospodine Milune.
ОдговориИзбриши